År 2017 visade sig bli ett år där svenskarna överträffade sig själva när det kommer att ge pengar i välgörande syften. Detta kan bland annat bero på att det har blivit lätt att donera till välgörenhet tack vare bland annat Swish, där man på ett snabbt och enkelt sätt kan ge pengar via mobilen.
Den första välgörenhetsorganisationen i Sverige som insåg värdet med denna betaltjänst var Frälsningsarmén som redan år 2014 skaffade sig Swish. Sedan dess har även denna organisation sett en markant uppgång och den allra bästa månaden blev december då folk över lag lägger många slantar på julklappar och godis. Detta är ofta en tid då många får lite skuldkänslor för allt sitt shoppande; julhysterin är större än någonsin och har länge varit Sveriges mest kommersiella högtid då det inte bara skall handlas julklappar utan även mat och dryck, julgran och dekorationer liksom kläder och utrustning till jultomtar. Därför är det förståeligt att svenska donerar extra vid just denna tid på året och är något som verkligen bör uppmuntras.
Enligt en artikel i Aftonbladet bör man dock se upp lite för vilka avgifter som Swishandet innebär. Flera banker tar betalt för denna service, bland annat Sparbankerna, Handelsbanken och Swedbank medan organisationer som Rädda barnen och Läkare utan gränser är avgiftsfria om man donerar till dem med Swish. Nu när det är så lätt att donera så är det många som agerar impulsivt och då det kan vara svårt för den egna plånboken så är det åtminstone mycket positivt för många välgörenhetsorganisationer.