Skratt mot svält

Har man inte hört talas om filmregissören och manusförfattaren Richard Curtis så beror det snarare på att man inte lägger namn på minnet snarare än att man inte sett något av hans verk. Curtis ligger bakom några av den brittiska filmindustrins absolut främsta succéer under de senaste årtiondena, som Love Actually, Svarta Ormen, Fyra Bröllop och en begravning, Notting Hill och Love, Actually. Med sin geniala kombination av skratt och tårar, känsla för dialoger och fantastiska skådespelare har Curtis gett miljontals människor världen över underbara stunder av nöje, glädje och reflektion. Vad många däremot kanske inte känner till är att han också ligger bakom ett enormt välgörenhetsprojekt som heter Comic Relief som sedan 1985 har hjälpt människor i nöd.

Projektet startade i samband med den stora svältkatastrof som drabbade Etiopien på 80-talet och som bland annat fick Bob Geldof att starta hela sin Live Aid kampanj. Där Geldof inriktade sig på musik valde Curtis att fokusera på det han är så skicklig på, komedi, och i samarbete med den erfarna välgörenhetsarbetaren Jane Tewson har man lyckats dra in miljarder med sina olika events.

Den mest kända aspekten inom Comic Relief är den så kallade Red Nose Day, den röda näsans dag, som årligen organiseras i Storbritannien. Specialdesignade clownnäsor säljs för välgörenhetsorganisationen i hela landets kiosker och livsmedelsaffärer och under själva huvud dagen organiseras ett stort antal events inom samhällets alla nivåer. På TV har man ett stort Tele-marathon där komiker uppträder med speciella sketcher och nummer och privatpersoner och företag deltar genom att organisera sina egna happenings. Om man har sett TV-serien The Office finns det en episod där man kan se ett bra exempel på hur detta går till: receptionisten säljer pussar för ett pund, revisorn hoppar på ett ben hela dagen och chefen låter sig fotograferas iklädd fågelkostym för den lokala tidningen.

Då fenomenet Comic Relief är så enormt i Storbritannien har många skådespelare och musiker aktivt engagerat sig i projektet, antingen som kommitté-medlemmar eller genom att på olika sätt sponsra och marknadsföra organisationer. Stora namn som Hugh Laurie, Sting, Ricky Gervais, Chris Martin, Johanna Lumley och Miranda är bara några få av de många celebriteterna som engagerats och fenomenet har nu spridit sig till andra länder, inte minst USA där man idag har sin egen version av det.